For Mye å Gjøre? – Få System i Kaoset
Når man er i gang med å starte opp en egen bedrift er det ofte mange arbeidsoppgaver som må utføres. Man skal jobbe med hjemmeside og sosiale medie-profiler. Man skal skrive produktomtaler, gjøre klar kvitteringer til regnskapet, ta en telefon til ulike kunder og samarbeidspartnere, sjekke epost og mye mer.
Ofte kan det bli litt for mange oppgaver samtidig, og man ender opp med å gå i loop gjennom de ulike oppgavene uten egentlig å få utrettet så mye når dagen er slutt.
Som bedriftseier har man også gjerne mange idéer og planer, sammen med bekymringer og usikkerhet som alle er med på å gjøre det vanskelig å få gjort de enkleste og mest praktiske arbeidsoppgavene.
Få orden på kaoset
For å komme ordentlig i gang med de oppgavene du har foran deg kan det være lurt å legge alt til side og sette ned en plan rundt hvilke oppgaver som har høyest prioritet.
Med utgangspunkt i denne listen, velg så en enkelt oppgave og utfør denne uten å tenke på eller pusle på noen andre oppgaver.
Om du skal printe ut kvitteringer til regnskapet, så lås inne en tidsperiode til dette. I denne perioden har du ikke lov til å sjekke Facebook, eller epost. Du har ikke lov til å se om det har kommet inn noen nye salg eller om du har fått noen ubesvarte anrop eller SMS.
Du har heller ikke lov til å sjekke om det har kommet inn noen nyheter i avisene, eller på noen av de forumene eller andre bransjerelaterte nettsider du følger i forbindelse med driften din.
> Er Ditt Firma Klar for Fremtiden?
Prioriter den enkelte oppgave
Når man velger å ta fatt på en enkelt oppgave kan det fort føles som om du har valgt en oppgave med liten prioritet. Du vil ofte føle at det er viktigere ting som burde vært gjort.
Istedenfor å hoppe mellom ulike oppgaver for å forsøke å ha kontroll på hele spekteret av oppgaver samtidig, så steng heller av tankene og fokuser på de enkelte oppgaver og sett dette som din høyeste prioritet i den tiden det tar å få utført alt det nødvendige.
En enkelt oppgave behøver heller ikke ta så lang tid. Når man sporadisk hopper mellom ulike oppgaver kan en enkelt oppgave gjerne henge over en i flere uker og måneder uten at man kommer i mål. Setter man seg derimot ned og utfører denne ene arbeidsoppgaven, så er man gjerne ferdig innen det har gått en time.
Et rolig sinn gir deg en enklere arbeidsdag
Ved å få arbeidsoppgavene du har foran deg ut fra tankene dine og ned på papiret gjør du arbeidsdagen og hverdagen din langt enklere. I boken «Getting things Done» av David Allen kan du lære mer om nødvendigheten av å frigjøre hodet fra bekymringer og «to-do» lister og verdien av lagre dette fysisk på papir istedenfor.
Skriv et svar